Zabawy logopedyczne

Witam wszystkich Rodziców i dzieci na kolejnej odsłonie zdalnej logopedii. Poniżej wkleję zadania z logopedii dla dzieci zakwalifikowanych na grupowe zajęcia z logopedii od poniedziałku do czwartku. W tym roku zadania będą wklejane wg klucza problemów dzieci uczęszczających na zajęcia: Poniedziałek – zadania dla dzieci starszych borykających się z głoską R, Wtorek – dla dzieci borykających się z seplenieniem – czyli zamianą głosek szumiącyh na syczące. -Nauka mówienia głosek – sz, cz, ż, dż, ś, ć, dź , s, z c, dz. Środa – seplenienie boczne i mędzyzębowe oraz głoski trudne r sz k g.. Czwartek – Opóźniony Rozwój Mowy (ORM) afazja motoryczna dzieci młodsze. Zapraszam do kontaktu ze mną e-mail zabkip10@interia.pl

CZWARTEK 15.04.2021

Witam, dzisiaj zadania dla dzieci młodszych, borykających się z Opóźnionym Rozwojem Mowy. Często problemy z nabywaniem mowy, wynikają z tzw. apraksji rozwojowej, czyli braku zdolności do operowania aparatem mowy. Dziecko potrafi powiedzieć sylaby np. au to ale nie potrafi złożyć ich w cały wyraz. Kolejną przyczyną może być zbyt krótkie wędzidło podjęzykowe. Ten problem jest widoczny już od urodzenia dziecka. Dzieci z tym problemem mają kłopoty z pobieraniem pokarmu z piersi, z powodu języka, który ograniczony wędzidłem nie ma pełnego zakresu ruchomości. Dzieci płaczą, prężą się podczas karmienia, mają bolesne kolki. Z takim dzieckiem należy udać się do laryngologa lub chirurga stomatologa, w celu podcięcia wędzidła podjęzykowego.

Kolejnym problemem, który rzutuje na jakość mowy dziecka jest sposób połykania. Mamy dwa sposoby połykania niemowlęcy, który przydaje się malutkim dzieciom podczas karmienia piersią – z językiem wypychającym dolne zęby i dorosły sposób połykania z językiem u góry. Należy dążyć za pomocą ćwiczeń do osiągnięcia przez dziecko dorosłego typu połykania, który również wpłynie na jakość mowy. Infantylny sposób połykania ma wpływ również na budowę szczęki dziecka, bowiem powoduje wypychanie zębów przez napierający język. Tu daję ilustrację przedstawiającą dwa typy połykania:

Jak sprawdzić typ połykania? Prosimy dziecko by napiło się trochę wody albo wzięło coś niewielkiego do zjedzenia do ust, musi obrobić kęs i przyszykować do połknięcia – lewą rękę kładziemy na szyi malucha prawą delikatnie przykładamy do ust dziecka. Prosimy o połknięcie kęsa, usta nie powinny się w ogóle poruszyć, naprężyć, a pod lewą ręką powinniśmy wyczuć przesuwająca się krtań przy połknięciu. Innym sposobem jest delikatne rozwarcie ust dziecka np za pomocą szpatułki laryngologicznej, przy nieprawidłowym połykaniu język dziecka będzie widoczny w szparze pomiędzy zębami. Przy prawidłowym typie połykania, język będzie przyklejony do podniebienia. Nieprawidłowy typ połykania, zwany czasem infantylnym, wpływa na seplenienie międzyzębowe oraz może powodować nieprawidłowy rozrost szczęki. Wtedy konieczna będzie wizyta u ortodonty i kosztowne leczenie aparatami na zęby.

Dzieci borykający się z ORM mają również problem z prawidłową budową zdań. Nie potrafią mówić pełnymi zdaniami, posługują się głownie rzeczownikami. Tu propozycja ćwiczenia budowy zdań prostych typu mama ma kota. Tomek je banana. Wystarczy wydrukować zadanie wyciąć elementy. Zielony kolor oznacza kto? czerwony co robi? pomarańczowy gdzie? W ten sposób dziecko zbuduje prawidłowo brzmiące zdania. Powodzenia. Do zobaczenia w przedszkolu od poniedziałku.

gra na wordwall https://wordwall.net/resource/1073328

rozwijanie mowy – co robią dzieci? https://wordwall.net/resource/2111573

Gimnastyka buzi i języka https://wordwall.net/resource/1719034

ŚRODA 14.04.2021

Na początek gra logopedyczna – potrzebne będzie coś lekkiego np piórko lub mała kulka papieru i wydrukowana gra. Dziecko kładzie piórko lub kulkę papieru na dłoń następnie dmucha (pamiętajmy o wdechu nosem), gdzie spadnie kulka takie zadanie wykonujemy z dzieckiem.

Ćwiczenie oddechowe – wydrukuj karty, wytnij. Zadaniem dziecka będzie przenoszenie kotków za pomocą słomki. Pamiętamy o właściwym oddechu (przez nos) i prawidłowym trzymaniu słomki w ustach ( dziecko trzyma słomkę ustami a nie zębami).

Nauka samogłosek – zadania pochodzą z zasobów Bliżej Przedszkola

Na koniec gra wordwall https://wordwall.net/resource/2020888

Ćwiczenia słuchu fonematycznego https://wordwall.net/resource/6812181

Różnicowanie sz/s https://wordwall.net/resource/858187

artykulacja oddech fonacja ćwiczenia https://wordwall.net/resource/1648754

WTOREK 13.04.2021

Dzisiaj zgodnie z planem dzieci sepleniące. Na początek tradycyjnie propozycja ćwiczeń aparatu mowy – strażacy:

Ćwiczenia wycofujące język w głąb jamy ustnej przy seplenieniu między zębowym https://wordwall.net/resource/2194208

Zadania biblioteki Bliżej Przedszkola głoski SZ, F-W – utrwalenie głosek w wyrazach. Przy okazji ćwiczenia słuchu fonemowego – dziecko ma posegregować wyrazy wg. głoski zaczynającej wyraz.

Rymy – jaki jest rym do KOT? – Płot? Zabaw się z dzieckiem w dopasowanie rumów. Można karty wydrukować i odwrócić – powstanie nam gra rodzinna typu memory …

Na koniec gra z wordwall z głoską SZ w śródgłosie https://wordwall.net/resource/942090

https://wordwall.net/resource/2439084

Poniedziałek 12.04.2021

Dzisiaj zadania dla dzieci starszych, głównie z grupy Żabki i Pszczółki. Wywoływanie i utrwalanie głoski R. Głoskę R wywołujemy za pomocą szybki powtórzeń np. TTTTT, DDDD i jednoczesnemu masowaniu palcem/ patyczkiem do ucha/patyczkiem laryngologicznym pod uniesionym czubkiem języka. W efekcie powinniśmy uzyskać sztucznie wywołane drgania języka imitujące głoskę R. Aby wywołać tą najtrudniejszą głoskę w języku polskim należy wyćwiczyć język i spionizować go, za pomocą ćwiczeń logopedycznych aparatu mowy. Propozycja ćwiczeń znajduje się poniżej:

Filmik ćwiczenia z Logopedą Magdą https://youtu.be/i3jR83UMi8A

Utrwalanie głosek KGFW. Drukujemy ilustracje, wycinamy obrazki – zadaniem dziecka jest prawidłowo wymówić/ przeczytać napis.

Ćwiczenia na słuch fonematyczny – zadaniem dziecka jest połączyć odpowiednie sylaby tworzące podpis do obrazka, np za pomocą linii lub po wycięciu kartek za pomocą klamerek do prania.

Dlaczego niektóre dzieci później zaczynają mówić? Odpowiedź poniżej:

CZWARTEK 08.04.2021

Zapraszam na kolejne propozycje ćwiczeń i zadań logopedycznych. Dzisiaj ćwiczenia dla dzieci młodszych mających problemy z nabywaniem umiejętności swobodnego porozumiewania się za pomocą mowy.

Na początek propozycja masażu punktowego Moralesa. Rodzic naciska z lekką wibracją punkty na twarzy dziecka pokazane na ilustracji poniżej. Nacisk nie powinien być za lekki ani bolesny. Masaż można wykonywać wieczorem podczas kąpieli dziecka w formie zabawy. Palcem wskazującym naciskamy wskazane punkty przez 5 – 10 sekund, lekko wibrując palec. Masaż ten odwrażliwia skórę twarzy dziecka, normalizuje napięcie mięśni twarzy poprawia ukrwienie wpływa na poprawę mowy dziecka. Masaż ten wpływa również na domknięcie ust.

Ćwiczenia aparatu mowy z pszczołami z Bliżej Przedszkola

Segregowanie prania – zadaniem dziecka jest nazwanie rodzaju ubrania, jego koloru i dopasowaniu do odpowiedniej pralki. Jeżeli dziecko nie umie samo nazwać ubrań i koloru, Rodzic robi to za dziecko. Dziecko ma wskazać do której pralki pasuje dana rzecz (wg kodu kolorystycznego).

Ćwiczenia motoryki małej dłoni – potrzebne będą ozdobne pinezki, gumki recepturki gumowe podkładki pod kubki. Rodzic rysuje koło i wbija pinezki, zadaniem dziecka, jest naciągać gumki recepturki na pinezki tworząc rozmaite wzory.

Ćwiczenie logopedyczne z Wordwall Czym oni to robią? Czego potrzebują? https://wordwall.net/resource2465294

Dopasuj cień łapki do łapki – wymów samogłoskę – można wymawiać samogłoski z przedłużeniem na jednym wydechu np. zawody kto dłużej, kto głośniej kto ciszej…

Czwartek 01.04.2021

Gra Wordwall – jakie to zwierzę https://wordwall.net/pl/resource/1887739

Gra Wordwall gimnastyka buzi i języka psi patrol https://wordwall.net/pl/resource/2550553

Gra wordwall ćwiczenia aparatu mowy https://wordwall.net/resource/1788514

Środa 7.04.2021.

Dzisiaj mam dla Państwa i dzieci kolejne propozycje ćwiczeń. Zapraszam do zapoznania się z propozycjami zadań logopedycznych.

Na początek ćwiczenia pomagające przy wywołaniu głoski R z wordwall https://wordwall.net/resource/1064796

Ćwiczenia artykulatorów https://wordwall.net/resource/2027447

Następnie ćwiczenia i gry logopedyczne:

Ćwiczenia słuchu fonomowego – dziecko ma rozpoznać na jaką głoskę zaczyna się dany wyraz. Rodzic może czytać dziecku w wersji ułatwionej lub w wersji trudniejszej dziecko samo mówi wyraz.

Nauka czytania sylabami – dziecko stara się przeczytać wyraz pasujący do obrazka.

Wtorek, 06.04.2021r.

Zapraszam na kolejną porcję ćwiczeń logopedycznych. Na początek ćwiczenia apartu mowy z Logopedą. Zdjęcia ćwiczeń w plikach poniżej. Nie trzeba ich drukować, można ćwiczyć z kartami otwartymi na ekranie. Miłej zabawy:)

Ćwivczenia na utrwalenie prawidłowo brzmiącej głoski SZ w wyrazach. Dopasuj dinozaura do jajka. Powiedz poprawnie wyrazy napisane przy dinozaurze.

Gra logopedyczna – wydrukuj i zagraj, potrzebne będa tylko pionki i kostka. Stając na polu wymów prawidłowo sylaby lub wyrazy. Powodzenia w grze!

Gra wordwall z głoskami szumiącymi – dopasuj sylabę do obrazka https://wordwall.net/resource/13506019

TERAPIA LOGOPEDYCZNA W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 RODZICE DZIECI ZAKWALIFIKOWANYCH NA GRUPOWĄ TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ CZY REWALIDACJĘ LOGOPEDYCZNĄ PROSZENI SĄ O PRZYNOSZENIE DO PLACÓWKI SKOROSZYTÓW/TECZEK Z FOLIOWYMI KOSZULKAMI NA KARTY PRACY/ INSTRUKCJE DO ĆWICZEŃ DLA DZIECKA. TECZKI TE NALEŻY PRZYNOSIĆ W DNIU TERAPII A NASTĘPNIE WZIĄĆ JE DO DOMU ABY ĆWICZYĆ Z DZIECKIEM WG. INSTRUKCJI . DZIĘKUJĘ

W TYM ROKU SZKOLNYM ZE WZGLĘDU NA ZAGROŻENIE EPIDEMIOLOGICZNE COVID 19 ZAWIESZAM COMIESIĘCZNE KONSULTACJE LOGOPEDYCZNE. ZAINTERESOWANYCH RODZICÓW PROSZĘ O INDYWIDUALNY KONTAKT W GODZINACH MOJEJ PRACY LUB KONTAKT MAILOWY zabkip10@interia.pl

Witam w domowym gabinecie logopedycznym.

Poniedziałek 19.10.2020

Witam Rodziców dzieci z poniedziałkowej terapii. Zapraszam do wykonania następujących ćwiczeń apartu mowy ze strażakami:

Poniżej wkleiłam zadania pasujące do ćwiczenia wszystkich głosek. Proszę by w tym zadaniu dziecko ćwiczyło wymowę głosek z kórymi ma problem. Moze to być : sza, szo,szu, sze, szy, asz, osz, usz, esz, ysz, aszo, aszu, asze, aszy, asza, osza, oszu, oszo, oszy, lub cza, czo, czu, cze, czy, acz, ocz, ucz, ecz, ycz. A jesli dziecko już utrwala głoski szumiące proszę by ćwiczyło wymowę wyrazów: szalik, szatnia, szum, szosa, szuka, szeroki, kosz, busz, susza, szop , czapka, czekolada, czosnek itd. Za każdym razem gdy dziecko prawidłowo wypowie wyraz lub logotom może pokolorować jabłko.

Ćwiczenie słuchowe – proszę przeczytać dziecku pytania, a dziecko powinno wskazać na obrazku przedmioty, które były wymienione w tekście.

Historyjki obrazkowe do druku. Proszę wydrukować historyjki obrazkowe, wyciąć je i dać dziecku do ułożenia we właściwej kolejności. Zadaniem dziecka jest również opowiedzenie tej historyjki. dziecko w ten sposób ćwiczy myślenie logiczne oraz następstwo czasu i zdarzeń. Historyjki są w różnym stopniu trudności – 3, 4 i 5 elementowe.

Terapie wtorkowe odbędą się już stacjonarnie w przedszkolu. p. Dorota

Czwartek 15.10.2020

Witam Rodziców dzieci z czwartkowej terapii. Proszę zapoznać się z ćwiczeniami buzi i języka ze środy. Są to ćwiczenia dla wszystkich dzieci. Zachęcam również do zapoznania się z propozycją ćwiczeń – na wklejce poniżej.

Dla dzieci mam propozycję zabawy dźwiękonaśladowczej – dziecko ma wymawiać odgłos zwierząt domowych – np. krowa muuu . Do tego typu ćwiczeń najlepiej wykorzystać figurki zwierząt albo obrazki. Moja propozycja obrazków:

Ćwiczenia artykulacyjne dla starszych dzieci:

Środa 14.10.2020r.

Zapraszam do ćwiczenia:

Na początek ćwiczenia aparatu mowy – czyli usprawniające usta, język, policzki itd.

Proszę aby dziecko wykonywała następujące ćwiczenia – najlepiej przy możliwości kontroli ułożenia artykulatorów w lusterku – baloniki ( dziecko nabiera powietrze w usta tworząc z policzków balonik) – dziecko może powoli wypuszczać powietrze z policzków, płukanie powietrzem ust – przekładanie powietrza z jednej strony na drugą, parskanie, „jak robią koniki” – czyli kląskanie , „glonojady” – czyli przyklejanie języka do podniebienia, oblizywanie się, przesuwanie języka do kącików ust, „malowanie sufitu” – przesuwanie językiem po podniebieniu, język masuje policzki po obu stronach, esy – floresy języka w buzi, liczenie górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy otwartych ustach, mycie zębów -jak szczoteczką – przy otwartych ustach . Ćwiczenia oddechowe – zasada dziecko powietrze wciąga noskiem wypuszcza ustami . Przenoszenie kawałków papieru za pomocą słomki , dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie na piórka, zdmuchiwanie piłeczek pong – pongowych ze stołu itd.

Autor – AS Logopeda Alicja Sobczak

Poniżej wkleiłam do samodzielnego wydruku kartę z ćwiczeniami oraz miejscem na zaznaczenie przez dziecko czy ćwiczyło daną umiejętność.

Drzewo do samodzielnego wydruku – zadaniem dziecka jest rysowanie po śladzie oraz wymowa zaburzonych głosek – sza, szo, szu, sze, szy, asz, osz, usz, esz, ysz. Tak samo robimy z głoską CZ.

Ewentualne pytania i niejasności wyjaśnię mailowo – adres zabkip10@interia. pl

Życzę miłego dnia i zdrowia – p.Dorota

Autor Paulina Miśtal

RODZICU PAMIĘTAJ:

Źródło: Paulina Mistal – Pani logopedyczna
Źródło:logohelp
Źródło Terapia pl

PRAWA OSÓB NIE MÓWIĄCYCH LUB MAJĄCYCH PROBLEM Z NABYWANIEM MOWY

Żródło „Pani Logopedyczna”

CAPD – Często dzieci prezentują tylko niewielkie zaburzenia, np. dziecko nie rozróżnia brzmienia głosek, dlatego nie wypowiada ich prawidłowo. Wtedy idzie do logopedy, ćwiczy, ćwiczy – a efektów brak. Często nie potrafi się również skupić na czytanych bajkach… Wtedy najczęściej logopeda prosi o zbadanie dziecku słuchu. Badanie jednak wychodzi prawidłowo, to jednak nie znaczy, że dziecko nie ma problemów ze słuchem…Proszę zobaczyć jakie objawy mogą towarzyszyć zaburzeniom przetwarzania słuchowego u dzieci …

Źródło strona Progres
Źródło – strona Progres