Specjaliści proponują…

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata.

Rewalidacja

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/terapia pedagogiczna/rewalidacja

Mieszkania zwierząt – poszerzanie słownictwa, utrwalanie wiedzy, ćwiczenia logicznego myślenia.

Znajdujemy rymy

Czytanie

https://www.mauthor.com/present/5587143939457024?fbclid=IwAR2hbgpLvAbUA-hAq-_YBOt3Bsft9RYc0IVvL3mxwpyMg6iZ3BeADaH1v2U#11

https://www.mauthor.com/present/5587143939457024?fbclid=IwAR2hbgpLvAbUA-hAq-_YBOt3Bsft9RYc0IVvL3mxwpyMg6iZ3BeADaH1v2U#13

Ćwiczenia słuchowe

https://www.mauthor.com/present/5886888182546432?fbclid=IwAR0U9THauy_Zx4KXgwlfMsEs-Hptl27fE4jGdyR5Gs3ldDI4gt5hE7YsD2E#3

https://www.mauthor.com/present/5886888182546432?fbclid=IwAR0U9THauy_Zx4KXgwlfMsEs-Hptl27fE4jGdyR5Gs3ldDI4gt5hE7YsD2E#6

https://www.mauthor.com/present/5886888182546432?fbclid=IwAR0U9THauy_Zx4KXgwlfMsEs-Hptl27fE4jGdyR5Gs3ldDI4gt5hE7YsD2E#9

Ćwiczenia grafomotoryczne

https://www.mauthor.com/present/4624932541300736?fbclid=IwAR3hHYSfkbKgRf9MtRug3jsKvw2Xhj0tzD_Vb2fUPXiNYsw9fP3y-M-6n-k#6

Domowe aktywności z Integracji Sensorycznej

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/terapia pedagogiczna/rewalidacja

Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa

Pokoloruj zgodnie z kodem

https://www.mauthor.com/present/5098890448863232?fbclid=IwAR2p2oesM3IsOvD3Tu0JtBX4qsWMrPHpfvLiq_HNEMErrH3VARKlkqIPuv4#8

Wyznacz drogę psa do kości

https://www.mauthor.com/present/5411586351562752?fbclid=IwAR1JeoHCkc7RKxbUTawj2-C6sadDVZ7853dFmAlq50-nKWkY7yX4dH8jRHw#21

Czytanie – połącz sylaby tworząc pary.

https://www.mauthor.com/present/5587143939457024?fbclid=IwAR2hbgpLvAbUA-hAq-_YBOt3Bsft9RYc0IVvL3mxwpyMg6iZ3BeADaH1v2U#4

https://www.mauthor.com/present/5587143939457024?fbclid=IwAR2hbgpLvAbUA-hAq-_YBOt3Bsft9RYc0IVvL3mxwpyMg6iZ3BeADaH1v2U#5

Przygotowanie do pisania

https://www.mauthor.com/present/4624932541300736?fbclid=IwAR3hHYSfkbKgRf9MtRug3jsKvw2Xhj0tzD_Vb2fUPXiNYsw9fP3y-M-6n-k#16

https://www.mauthor.com/present/5411586351562752?fbclid=IwAR1JeoHCkc7RKxbUTawj2-C6sadDVZ7853dFmAlq50-nKWkY7yX4dH8jRHw#8

Percepcja słuchowa

https://www.mauthor.com/present/5886888182546432?fbclid=IwAR0U9THauy_Zx4KXgwlfMsEs-Hptl27fE4jGdyR5Gs3ldDI4gt5hE7YsD2E#16

Synteza głoskowa – jaki to wyraz?

https://www.mauthor.com/present/5886888182546432?fbclid=IwAR0U9THauy_Zx4KXgwlfMsEs-Hptl27fE4jGdyR5Gs3ldDI4gt5hE7YsD2E#21

Domowe aktywności z Integracji Sensorycznej

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

„Wycieczka do ZOO” (pomysł: #MedicoverPolska)

Potrzebne będą: kartka papieru (najlepiej z recyklingu), średnia piłka, duża piłka, książka.

Wykonujemy co najmniej 5 powtórzeń każdego ćwiczenia

Ćwiczenia:

  • Marsz w miejscu i podskoki, ręce wyciągamy wysoko do góry);
  • Marsz w miejscu i przysiady;
  • Marsz w miejscu;
  • MOTYL: siad skrzyżny, dłonie na ramiona i łokciami kręcimy kółeczka do przodu i do tyłu;
  • Marsz w miejscu;
  • BOCIAN: stajemy na jednej nodze, ręce robią dziób bociana, palce u stopu na której stoimy unosimy w górę i opuszczamy próbując utrzymać równowagę;  
  • Marsz w miejscu;
  • ŻÓŁW: klęk podparty, kładziemy książkę na plecy i w takiej pozycji idziemy pilnując aby książka nie spadła;
  • Marsz w miejscu;
  • WĄŻ:  pełzamy na brzuchu;
  • Marsz w miejscu;
  • MIŚ: idziemy na czworakach;
  • Marsz w miejscu;
  • ZAJĄC: średnią piłkę trzymamy między kolanami i skaczemy;
  • Marsz w miejscu;
  • SŁOŃ: kartkę papieru kładziemy przed sobą na podłodze, na kartkę kładziemy połowę stopy (tak aby palce były na kartce), rodzic próbuje wyciągnąć kartę spod stopy dziecka. Dziecko siłuje się z  rodzicem (palce stopy do góry);
  • Marsz w miejscu;
  • LEW: klęk podparty i robimy pompki;
  • Marsz w miejscu;
  • PANTERA: kładziemy się na dużej piłce na plecach, próbując aby ręce i stopy dotykały podłogi. W takiej pozycji utrzymując równowagę podnosimy raz jedną raz drugą nogę prostując ją w kolanie;
  • Marsz w miejscu;
  • MAŁPA: kucamy twarzą do ściany, dłonie dotykają ściany i siłując się wspinamy się dłońmi po ścianie;
  • Marsz w miejscu;
  • TYGRYS: kładziemy dużą piłkę przed sobą, siad klęczny, ręce proste w łokciach, dłonie na piłkę. Przeciągamy się raz w lewo raz w prawo cały czas trzymając dłonie na piłce. (głowa schowana między rekami)
  • Marsz w miejscu, rozluźniamy ręce, nogi, delikatne kółeczka głową
  • Odpoczynek.

Sherborne

Logorytmika

Terapia ręki

Dziś zapraszam Was na zabawę z wykorzystaniem słomek

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/terapia pedagogiczna/rewalidacja

Kodowanie z symetrią (pamiętajcie aby kliknąć w ołówek w prawym górnym rogu by dobrać kolor kredki)

Co tu nie pasuje i dlaczego?

Stosunki przestrzenne

Zagadki – uwaga słuchowa, słownictwo, wiedza ogólna.

Pory roku – wiedza ogólna, logiczne myślenie, poszerzanie słownictwa, klasyfikacja.

Domowa INTEGRACJA SENSORYCZNA

W ramach zajęć z gimnastyki mam dla was propozycję ćwiczeń korekcyjnych ułatwiających prawidłowy rozwój stóp

1. „Żuraw” – Dziecko chodzi  unosząc wysoko kolana i z maksymalnie zgiętymi stopami (obciągniętymi stopami), naśladują polujące żurawie.

2. „Bicie brawa stopami”– dziecko leży na plechach, ręce odsunięte w bok, unosi ugięte nogi i rozchyla na boki kolana, stopy zwracają podeszwami do siebie i „biją brawa”.

3. „Odkurzacze”– Dziecko naśladuje robienie porządków. Odkurzaczem, czyli palcami stóp zbiera rzeczy leżące obok nich (mogą to być kapsle, skarpetki, chusteczki, korale, woreczki, klocki, maskotki) każde do innego pojemnika.

4. „Chód baletnicy” -Dziecko maszeruje po sali z maksymalnie zgiętymi podeszwowo stopami. Palce jako pierwsze dotykają podłogi.

5. „Rozrywanie gazety” -Dziecko siedzi na krześle (dopasowanym do jego wzrostu), przed nimi leży gazeta, zadaniem dziecka jest porozrywać gazetę na kawałki palcami stóp.

Następną propozycją jest gimnastyka z klockami – zobaczcie jak łatwo jest przygotować samemu tor przeszkód (źródło filmu #aktywne_przedszkolaki )

FILMIK

Sherborne

Logorytmika

Dziś zapraszam Was na Rytmikę w podskokach . Na poczatek proponuję Wam zabawę „Dźwięki wysoki i niskie” a następnie zabawę muzyczną „Na ulicy”

Terapia ręki

Podczas dzisiejszych zajęć wykorzystamy woreczki do lodu i małe koraliki. zabawę którą Wam proponuję znajdziecie tutaj

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/terapia pedagogiczna/rewalidacja

Trudności w pisaniu – poniżej znajdą Państwo zestaw 36 ćwiczeń interaktywnych wspomagających umiejętność pisania oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Z pełnej wersji programu nasze przedszkolaki korzystają podczas zajęć terapeutycznych.

https://www.mauthor.com/present/5411586351562752?fbclid=IwAR1JeoHCkc7RKxbUTawj2-C6sadDVZ7853dFmAlq50-nKWkY7yX4dH8jRHw

Policz głoski – ćwiczenia słuchowe

Zagadki słuchowo obrazkowe

Kształty figur geometrycznych

Domowa Integracja Sensoryczna

Rewalidacja

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata

Zmysł dotyku

Ukryte skarby

Materiały: pudełko/ miska/wiaderko, ryż/ kasza/ groch/fasola – co znajdziemy w naszej kuchennej szafce :). małe przedmioty np. zabawki z  Kinder niespodzianki, kartki papieru, pisak.

Wypełniamy pudełko materiałem sypkim , a następnie wrzucamy tam drobne przedmioty. Zadaniem dziecka jest je odnaleźć.

Na kartce rysujemy kontury przedmiotów ukrytych w pudełku. Dziecko dopasowuje odnaleziony element z odpowiednią ilustracją.

Zadanie dla starszaków: na kartce piszemy głoski na które zaczynają się ukryte przedmioty, należy dopasować element do odpowiedniej litery.

Rewalidacja

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata

Dzisiaj zabawa rozwijająca zmysł wrozku.

Widzę coś

Zabawa polega na tym, że wybieramy jakąś rzecz znajdującą się w zasięgu naszego wzroku i mówimy: „Widzę coś, widzę coś, a ty nie! To jest np. zielone, kwadratowe, duże…” itp. A reszta osób/dzieci zgaduje co to może być. Ten kto zgadnie – wybiera kolejną rzecz i tak po kolei. Zachęcam by w zabawie brała udział cała rodzina :).

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

Dzisiaj mam dla was różne wariacje na temat pajacyków, każde ćwiczenie wykonaj 10 razy

  1. pajacyki tradycyjne (ręce klaszczą nad głową a w tym samym czasie nogi „skaczą” od siebie i do siebie);
  2. ręce jak poprzednio, nogi skaczą „przód tył”  (lewa przód, prawa tył i zmiana);
  3. ręce jak poprzednio. Nogi skaczą na zmianę raz lewa w bok, raz prawa w bok;
  4. ręce razem w przód (jakbyśmy coś odpychali), nogi skaczą jak przy tradycyjnych pajacykach;
  5. ręce do góry jakbyśmy coś podnosili, nogi jak przy tradycyjnych pajacykach;
  6. ręce klaszczą przed klatką piersiową, nogi skaczą jak przy tradycyjnych pajacykach;
  7. ręce skrzyżować przed klatka piersiową i wyprostować, nogi skrzyżuj i wyprostuj;
  8. ręce na zmianę w górę (raz lewa raz prawa. W tym samym czasie nogi skaczą lewa w przód prawa w tył. (Gdy prawa ręka idzie w górę, w przód idzie prawa noga);
  9. ręce klaszczą nad głową, nogi uginamy w kolanach i podnosimy raz lewa, raz prawa;
  10. ręce ugięte w łokciach prostujemy na boki, nogi ugięte w kolanach prostujemy w podskoku.

Pomysł zaczerpnięty #BIELECKI-ES

FILMIK

Dla tych, którzy nie mają dosyć #fitnessdladzieci #treningdladzieci #cwiczeniadladzieci Ćwiczenia z Lulisią i Lulitulisiami – trening fitness dla dzieci 

Terapia ręki

Sherborne

Logorytmika

Witajcie, proponuję na dziś:

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/terapia pedagogiczna/rewalidacja

Pamiętaj – w trakcie gier nazywaj co widzisz na ilustracjach!

Kwiaty polne – pamięć wzrokowa

Zwierzęta polne i leśne – klasyfikacja

Policz wyrazy w zdaniu – percepcja słuchowa

Połącz w pary – percepcja słuchowa

Memory

Co nie pasuje?

Źródło: https://www.facebook.com/krok.po.kroku.koszalin/

TERAPIA RĘKI

SHERBORNE

LOGORYTMIKA

Na początek proponuję piosenkę „Ręce do góry”

A teraz kolejna lekcja rytmiki „Ćwiczenia z liczenia w podskokach”

Miłej zabawy!

Domowa Integracja Sensoryczna

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata.

Zmysł dotyku

Wierszyki – Masażyki

Kanapka

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

Słoń na wycieczce

Szedł sobie słoń na wycieczkę, (z wyczuciem naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
z tyłu na plecach miał teczkę, (rysujemy palcem prostokąt)
nos długi – trąbę słoniową (rysujemy trąbę)
i kiwał na boki głową. (ujmujemy ciało dziecka i lekko kołyszemy na boki)
Wolno szedł słonik, szurając nogami jak wielkie kloce. (naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
Tak ociężale jak… słonie (naciskając dłońmi na przemian, wolno przesuwamy je wzdłuż kręgosłupa do góry)
szedł sobie wolniutko po drodze.

Pisze Pani na maszynie

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).

REWALIDACJA

Ćwiczenie spostrzegawczości, które jednocześnie doskonali koncentrację uwagi.

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna.

Jak co środę zapraszam Was do zabaw ruchowych. Dzisiaj potrzebna będzie piłka (średniej wielkości) oraz czapka z daszkiem (kapelusz lub pudełko). Piłka musi być na tyle mała aby zmieściła się do czapki do której będziemy ją łapać.

A oto propozycja ćwiczeń:

– odbicie piłki o podłogę, chwyt w kapelusz
– podrzut piłki w górę, chwyt w kapelusz
– odbicie piłki o ścianę, o podłogę, chwyt w kapelusz (wyklejenie taśmą prostokąta może pomóc w precyzji rzutu)
– odbicie piłki o ścianę, przeskok rozkroczny  (dawniej popularna gra „w kozła”)

(źródło: #zdrowesprawnedzieci; #trenerpersonalny #michalchalabala)

Druga zabawa na dziś to nauka skakania w gumę. Potrzebna będzie guma o szerokości ok. 1,5cm i dwa krzesła. Jeszcze lepiej będzie gdy zamiast krzeseł do gumy wejdą współzawodnicy gry w gumę. Może rodzice? Albo rodzeństwo? Zapytaj mamy, na pewno gdy była dzieckiem grała w gumę. A TUTAJ znajdziesz jedną z wielu propozycji skakania w „Dziesiątki”. Powodzenia i udanej zabawy

(źródło: Akademia Dobrego Startu w Grajewie)

SHERBORNE

TERAPIA RĘKI

Na dzisiejszej terapii ręki troszkę porysujemy i uruchomimy naszą wyobraźnie. Przygotowałam dla Was dwie karty pracy. Do pierwszej będziecie potrzebowali kartke ołówek lub kredki. Do drugiej zabawy jeszcze dodatkowa kostkę do gry! Miłej zabawy!

Co można wymyślić z koła?

Wyturlaj robaczka

LOGORYTMIKA

Na dzisiejszą Logorytmikę zapraszam Was na łąkę. Mam nadzieję, że będziecie się świetnie bawili. Wykonujcie ćwiczenia, które proponuje Wam pan Sebastian. Miłej zabawy. NA ŁĄCE

Terapia pedagogiczna/zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/rewalidacja

ZAWODY

Ćwiczenia słuchowe, przeliczanie, poszerzanie słownictwa.

OWOCE

Poszerzanie słownictwa, logiczne myślenie, funkcje wzrokowe.

CZYTANIE

ZAGADKI

Uwaga słuchowa, logiczne myślenie.

Domowa Integracja Sensoryczna

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata.

Zmysł słuchu

Grzechotki do pary

Materiały:

Nieprzezroczyste pojemniczki np. z jajek niespodzianek, różnej wielkości ziarenka i przedmioty.

Do nieprzezroczystych buteleczek lub innych pojemników wsypujemy różnej wielkości ziarenka i przedmioty, np. kasza manna, kasza gryczana, ciecierzyca, śrubki, guziki – z każdego rodzaju po dwa pojemniczki. Zabawa polega na dobraniu ich w pary za wskazówkę mając jedynie odgłos wydawany przy potrząsaniu – które z nich brzmią tak samo?.

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków

„Pożar, powódź, deszcz”

Dzieci spacerują (biegają) po dywanie, na sygnał:

– deszcz! – siadają w siadzie skrzyżnym, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta wysoko i udają, że w ręce trzymają parasol

– pożar! – leżenie na brzuchu, nogi razem, proste w kolanach, głowa schowana pod ramionami

– powódź! – wchodzą na krzesło, pufę itp. i próbują utrzymać równowagę (mebel musi być stabilny)

Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa (autor: Dorota Świdurska)

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie (na brzuchu, nogi proste w kolanach, razem):

  • Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
  • Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
  • Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
  • Dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie (na brzuchu, nogi proste w kolanach, razem):

  • Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
  • Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie:

  • Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
  • Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)

Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej

  • Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
  • Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie
  • Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
  • Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej

  • Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
  • Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki

Terapia pedagogiczna/zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/rewalidacja

Co tu nie pasuje i dlaczego? – ćwiczenia logicznego myślenia, uzasadnianie wyborów, kategoryzacja.

Sylabki – ćwiczenia w czytaniu metodą sylabową

Memory – wielkie i małe litery

Quiz – Wiosna i pory roku – utrwalenie wiadomości, trening uważnego słuchania.

Ćwiczenia percepcji wzrokowej i logicznego myślenia – kwiaty i motyle

Policz gwiazdki

Domowe aktywności z Integracji Sensorycznej

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata.

Zmysł wzroku

Materiał: latarka.

Gdzie jest światełko?

Dziecko kładzie się na plecach (na podłodze lub na łóżku), rodzic gasi światło, a następnie świeci latarką w różne miejsca sufitu. Zadaniem dziecka jest wskazać te miejsca nosem, łokciem, piętą, palcem.

Świetlne kształty

Rodzic światłem latarki  rysuje wzory na suficie (np. trójkąt, zygzak, koło, serce, mogą to być również cyfry i litery). Dziecko zapamiętuje, a następnie odwzorowuje zapamiętany kształt.

REWALIDACJA

Ćwiczenie pamięci wzrokowej.

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

Dzisiaj proponuje ćwiczenia na mięśnie grzbietu. Każdy przedszkolak wykona je bez problemu.

Potrzebny wam będzie: nieduża piłka, kijek (może być od miotły/mopa). Pamiętajcie aby podczas wykonywania ćwiczeń mieć na sobie wygodny sportowy strój oraz nadzór rodziców.  

Ćwiczenia do wykonania:

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu, nogi złączone wyprostowane, ręce w bok – proste w łokciach).

Ruch: Przekładamy piłkę z ręki do ręki przed sobą i nad grzbietem .

  • Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu, nogi złączone wyprostowane, ręce do przodu szerzej niż obręcz barkowa– proste w łokciach).

Ruch: trzymając w rekach kijek zginamy ręce w łokciach przyciągając kijek za głową w stronę łopatek.

  • Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu, nogi złączone wyprostowane, ręce w bok – proste w łokciach).

Ruch: unosimy ręce, klatkę piersiową i głowę nad podłogę i opuszczamy. Uniesione ręce powinny tworzyć linie prostą (nie podnosimy ich mocno do góry). Podczas tego ćwiczenia rodzic przytrzymuje dziecku stopy, tak by nie odrywało nóg od podłoża.

  • Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu, nogi złączone wyprostowane, ramiona ułożone w literę W)

Ruch: odrywamy od podłogi głowę i klatę piersiową i robimy skręty tułowia w lewą i prawą stronę. Podczas tego ćwiczenia rodzic przytrzymuje dziecku stopy, tak by nie odrywało nóg od podłoża.

Zobaczcie jak z zadaniem poradziły sobie ZDROWE SPRAWNE DZIECI

(źródło: #trenerpersonalny #michalchalabala )

REWALIDACJA

Poniżej bardzo praktyczne przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem sztućców:) Można dzięki nim wspomagać wiele funkcji lewopółkulowych.

https://centrummetodykrakowskiej.pl/aktualnosci/biblioteka-pomyslow-cmk/

TERAPIA RĘKI

SHERBORNE

LOGORYTMIKA

Dziś zapraszam Was do kolejnej zabawy z dźwiękami. Poznamy dźwięki wysoki i niskie, a znajdziecie je tu

Potrafimy już rozpoznać dźwięki wysoki i niskie. A potraficie bezbłędnie określić prawą i lewą stronę? przypomnimy je sobie z piosenką ‚Prawa-lewa”

Na koniec utrwalimy sobie wierszyk z pokazywaniem, który poznaliśmy na ostatnich zajęciach. Rodzic czyta wiersz (dziecko powtarza słowa napisane kursywą, jeśli się da to również pokazuje lub rysuje w powietrzu np. kwadraty)

Co można robić nudząc się?

  • Co można robić nudząc się?
  • hmm…
  • Można na przykład ziewać.
  • Aaa
  • Albo cichutko śpiewać
  • lalala
  • Szurać nogami po podłodze.
  • szur,szur,szur
  • Leciutko klepać się po nodze
  • klep,klep,klep
  • Albo podrapać się po uchu
  • drap,drap,drap
  • Czy też pogłaskać się po brzuchu
  • o tak!
  • Można też kichać jak z armaty
  • a psik!
  • Rysować w powietrzu kwadraty
  • raz,dwa,trzy
  • Bądź puknąć się palcem w czoło
  • puk,puk,puk
  • I w powietrzu zrobić koło
  • o,tak!
  • Lub – jeśli tylko wypada
  • no,no
  • Połaskotać sąsiada
  • gili,gili
  • I co? I z pewnością od tej chwili nie będziemy się nudzili!

REWALIDACJA

Ćwiczenia lewopółkulowe

https://centrummetodykrakowskiej.pl/media/upload/article/0/150/file/ed8806d83b3648b6919e04130dc210a4_sekwencje%20do%20uzupe%C5%82niania.pdf

Terapia Integracji Sensorycznej

Terapia pedagogiczna/zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

1. Co do czego pasuje?- logiczne myślenie, poszerzanie słownictwa.

2. Mieszkańcy pola i łąki – ćwiczenia słuchowe, podział wyrazów na sylaby, liczenie.

3. Warzywa – logiczne myślenie, funkcje wzrokowe, słownictwo.

4. Gdzie słyszysz „a” na początku?

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata.

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

Tym razem mam dla was „Ruletkę” Zakręć kołem tyle razy, aby każde z ćwiczeń wykonać przynajmniej raz. (źródło: wordwall.net/pl wg: Mingamariusz)

RULETKA

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ NA DOMOWO

Terapia ręki

Logorytmika

Sherborne

TERAPIA PEDAGOGICZNA/ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

Ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia wzrokowe

Ćwiczenia lewopółkulowe

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata.

ZMYSŁ WĘCHU

Co jest z kuchni, a co z łazienki?

Zadaniem dzieci jest rozpoznać, które zapachy pochodzą z kuchni, a które z łazienki. Należy przygotować pojemniczki a w nich np.: pieprz, czosnek,cytryna, proszek do prania, pasta do zębów, wata nasączona perfumami.

Dzieci zapoznają się z zapachami i starają się je zapamiętać. Następnie zasłaniamy im oczy i dajemy zadanie, by  za pomocą węchu rozpoznały co jest ukryte w pojemnikach. Po odgadnięciu wszystkich zagadek węchowych prosimy dzieci, by ustawiły zapachy pochodzące z kuchni po prawej stronie na stolika, a pochodzące z łazienki po lewej.

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

Dzisiaj mam dla was propozycję slalomów. Potrzebna będzie: duża łyżka, piłeczka typu ping-pong i tor przeszkód. Jeśli nie macie małej piłeczki możecie wykorzystać każdy inny kulisty przedmiot, który zmieści się na waszej łyżce. Na początek ustawcie sobie slalom np. z kręgli, klocków, maskotek… Teraz zostało już tylko pokonać ten slalom trzymając przed sobą na łyżce waszą piłeczkę. Zobaczcie jak poradziły sobie ze slalomem ZDROWE SPRAWNE DZIECI

Druga propozycja to ćwiczenia stóp. Do tych ćwiczeń potrzebne będą:

  • małe zabaweczki (klocki, kredki, kolekcje „ludzików” lub zwierzątek),
  • pudełko na zabawki,
  • papier do targania (toaletowy, chusteczka higieniczna, gazeta itp.),
  • bandaż lub wstążka (może być wycięta z bibuły)
  • skarpety.

Ćwiczenia te wykonujemy na boso (bez skarpet):

– wspięcia palce – pięty
– w siadzie, zbieranie stopami i wrzucanie do pojemnika małych, lekkich przedmiotów – zabawki, klocki
– w siadzie, zwijanie bandażu stopą
– w siadzie, darcie papieru toaletowego stopami
– w siadzie na krzesełku, podnoszenie skarpetki i układanie na drugim kolanie

Zobaczcie jaki pomysł na sprzątanie zabawek miały ZDROWE SPRAWNE DZIECI

(pomysły zaczerpnięte za: #trenerpersonalnymichalchalabala  #zdrowesprawnedzieci )

REWALIDACJA

ŻRÓDŁO: https://centrummetodykrakowskiej.pl/aktualnosci/biblioteka-pomyslow-cmk/

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

TERAPIA PEDAGOGICZNA/ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

1. Ćwiczenia słuchowe – identyfikacja dźwięków.

Dopasuj dźwięk do ilustracji.

2. Ćwiczenia wzrokowe

Połącz puzzle o takim samym kształcie w pary.

3. Ćwiczenia lewopółkulowe

Ustal kolejność obrazków.

TERAPIA RĘKI

SHERBORNE

LOGORYTMIKA

GIMNASTYKA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNA

Witam was wesołe przedszkolaki, dzisiaj mam dla was „Sportowy Alfabet”. Potrzebne będą: mazaki lub kredki, kartka i niespożyta energia. Na kartce napiszcie sobie alfabet – z pomocą mogą przyjść rodzice, bo pewnie niektórzy z was nie znają jeszcze wszystkich liter. Teraz należy każdą literkę wyciąć, tak aby powstały „losy”. Układamy losy na stole literką do spodu i losujemy jedną karteczkę. Literka, którą wylosowaliście odpowiada konkretnemu ćwiczeniu, które należy wykonać. A może wolicie wykonać ćwiczenia, które ukryły się pod literkami waszych imion, imion rodziców. Zostawiam to do waszej dyspozycji

Tych, którzy nie mają dosyć zapraszam na ZUMBĘ Z MINIONKAMI lub na ćwiczenia ze ZDROWYMI SPRAWNYMI DZIEĆMI

Terapia Integracji Sensorycznej

Poniżej znajdą Państwo kolejny zestaw aktywności.

Terapia ręki

Sherborne

Logorytmika

piosenka „Podskoczymy aż do nieba”


TERAPIA PEDAGOGICZNA/ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

  1. Trening uważnego słuchania i pamięci słuchowej.

Obejrzyj film.

Weź udział w quizie wiedzy na temat filmu.

2. Wielkanocne memory czyli trening pamięci wzrokowej.

3. Połącz obrazki których nazwy tworzą rym.

Pisanki – liczebniki porządkowe

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata

Przyszła kolej na zabawę rozwijającą  zmysł smaku.

Logorytmika

Terapia reki

Sherborne

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Z tej okazji mamy dla was krótki film, który jest wprowadzeniem do tematyki autyzmu. Wszystko po to, abyśmy podnosili świadomość dzieci i młodzieży, budowali zrozumienie i akceptację w przyszłych pokoleniach. (żródło: http://amazingthingshappen.tv/ )

FILM

Gimnastyka inaczej…

Dzisiaj mam dla was propozycję zajęć gimnastycznych, które można wykonać w domu. Potrzebna będzie kostka do gry – najzwyklejsza kostka z gry planszowej. Do gry potrzebna też będzie plansza, którą możecie sobie wyświetlić na telefonie (tablecie, laptopie)

Zasady gry:

WARIANT I

Wykonaj rzut kostką i wykonaj ćwiczenie. Jeśli kolejny raz wylosujesz tę samą cyfrę, wówczas przechodzisz do kolejnego rzędu. Jeśli wykonasz wszystkie ćwiczenia z jednego rzędu kończysz zadanie.

WARIANT II – Gra rodzinna
Zasady jak wyżej. Kto wykona pierwszy wszystkie ćwiczenia z jednej cyfry – wygrywa.

(źródło: https://www.facebook.com/sporttopestka/)

Terapia Integracji Sensorycznej

Poniżej znajdą Państwo zestaw aktywności do przećwiczenia w tym tygodniu.

Życzę udanej zabawy!

Terapia pedagogiczna/zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Pierwsze ćwiczenie w tym tygodniu pomoże ci doskonalić umiejętność podziału wyrazów na sylaby (analiza sylabowa) oraz przeliczania ich.

Poniżej znajdziesz interaktywne ćwiczenie. Podziel nazwy zwierząt leśnych na sylaby i umieść w okienku odpowiednią cyfrę. Na koniec nie zapomnij kliknąć w niebieskie kółko w prawym dolnym rogu aby sprawdzić jak ci poszło!

Drugie ćwiczenie ma za zadanie poszerzanie słownika, doskonalenie mowy oraz umiejętności logicznego myślenia.

Spróbuj więc połączyć ilustracje (przesuwając je palcem lub myszką), które twoim zdaniem pasują do siebie.

Trzecie zadanie polega na klasyfikacji ilustracji na trzy kategorie (przesuwaj ilustracje myszką lub palcem). Na koniec nie zapomnij kliknąć w niebieskie kółko w prawym dolnym rogu aby sprawdzić jak ci poszło!

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata mają na celu:

  • Stworzenie możliwości odbierania nowych bodźców
  • Stymulacje zmysłu: wzroku, słuchu, dotyku, węchu, smaku
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
  • Rozwijanie pamięci słuchowej,
  • Rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • Rozwijanie percepcji smakowej

Propozycja na dziś to zabawa rozwijająca zmysł dotyku, która ma na celu: – usprawnianie motoryki małej (drobnych mięśni palców), – uaktywnianie percepcji dotyku – kształtowanie wyobraźni odtwórczej

Tajemniczy worek

Materiały: worek lub poszewka na poduszkę, która nie prześwituje, zabawki, bądź przedmioty z otoczenia dziecka.

Rodzic pakuje do worka/ poszewki do dziesięciu przedmiotów/ zabawek, najlepiej aby były podobnej wielkości. (Opiekun powinien tak umieścić przedmioty w worku, aby dziecko ich nie widziało). Następnie dziecko sięga do niego i wybiera sobie jakąś rzecz. Nie wyciągając jej ze środka, bada dotykiem kształt i fakturę, a następnie próbuje nazwać. Aby sprawdzić swoją odpowiedź, dziecko wyjmuje zabawkę z worka. Gdy rozpozna wszystkie przedmioty proponuję zrobić zamianę, zobaczymy jak Rodzice poradzą sobie z tym zadaniem… :).

Inna wersja zabawy Można zmienić zabawę tak, aby pośród różnych przedmiotów odnaleźć, np. 4 klocki, 2 piłeczki itp.

Życzę udanej zabawy

………………………………………………………………………………………………………………………

SENSOPLASTYKA

SENSOPLASTYKA to plastyka sensoryczna, która wprowadza w świat zapachów, faktur i kolorów. Rozwój kreatywności i twórczego myślenia poprzez pobudzanie wszystkich zmysłów jak węch, smak, zapach, wzrok i dotyk, dzięki użyciu łatwo dostępnych produktów spożywczych i pełnej palety barw. Stymulując receptory wpływamy na ilość i rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Zabawy sensoryczne dostarczają różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka i poszerzają świat jego doznań. Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. Ponadto działalność plastyczna dziecka stanowi naturalny sposób odkrywania predyspozycji i uzdolnień. Ukazuje sposób postrzegania rzeczywistości a obcowanie ze sztuką dostarcza dziecku doświadczeń poznawczych i twórczych.

Nie wszystkie dzieci jednak lubią się brudzić, dlatego też na początku polecam zabawy z produktami suchymi, które na początku można przesypywać:

KOLOROWY RYŻ

KOLOROWY MAKARON

A teraz może zabawy produktami o innej konsystencji:

MASA SOLNA

PIASEK KINETYCZNY – 6 szklanek mąki,1 szklanka oleju.W misce dokładnie łączymy składniki. Powstaje sypka wilgotna substancja, przypominająca drobny piasek, z której można robić babki.

CIECZ NIENEWTONOWSKA

MASA ORZECHOWA – 1 szklanka masła orzechowego,2 szklanki mleka w proszku,1 szklanka miodu. Mieszamy składniki, w razie potrzeby podsypując mlekiem w proszku

AKSAMITNA MASA SENSORYCZNA

1 szklanka mąki ziemniaczanej, 210 g sody oczyszczonej (3 opakowania), 1,5 szklanki wody  opcjonalnie barwnik spożywczy, olejek zapachowy.  Sodę i mąkę wsyp do garnka, wymieszaj. Dodaj wodę, zagotuj ciągle mieszając. Po chwili masa zgęstnieje, gdy zacznie odchodzić od krawędzi garnka, wyłącz gaz. Wymieszaj dokładnie, aby pozbyć się grudek. Odstaw do wystygnięcia. Gdyby masa kleiła się do rąk, posyp mąką ziemniaczaną i zagnieć. Teraz można przystąpić do zabawy. 

CZEKOLADOWY PIASEK

1 szklanki kakao, 7 szklanek mąki, 1 szklanki oleju. Wszystkie składniki wystarczy dokładnie wymieszać, a gotowy piasek na pewno szybko stanie się obiektem zainteresowania dzieci.

CZEKOLADOWE BŁOTKO

1/2 szklanki mąki kukurydzianej, 1 łyżka stołowa kakao w proszku, 1/3 szklanki mleka kokosowego.
Dodajemy około 1/2 szklanki mąki kukurydzianej i 1 łyżkę stołową proszku kakaowego do średniej miski. Ubijamy razem, aż dobrze się połączą i otrzymamy jasnobrązowy proszek. Podgrzewamy 1/3 szklanki mleka kokosowego w kuchence mikrofalowej do uzyskania ciepłego płynu, nie doprowadzając do wrzenia, przez około 20 sekund. Wlewamy ciepłe mleko kokosowe do miksera ze skrobią kukurydzianą i kakao w proszku. Po zakończeniu miksowania uzyskujemy jednolitą masę.

FARBKI WITRAŻOWE

25 g gumisiów (np. Haribo), 1 łyżka wody, barwnik spożywczy

Gumisie przełożyć do garnka, dodać wodę i na małym ogniu ciągle mieszając rozpuścić. Powstałą masę przełożyć do mniejszych miseczek i kiedy nieco ostygnie, dodać odrobinę barwnika (do każdej miseczki inny). Malować można pędzelkiem lub palcami. Farba szybko twardnieje i można malować nią tylko większe powierzchnie. Zaschniętą farbę usuwa się bardzo łatwo szpachelką lub innym płaskim przedmiotem (np. płytka CD) po uprzednim namoczeniu mokrą gąbką.

MANNOLINA

Kasza manna (może być pełnoziarnista), ciepła woda.

Kaszę wsypujemy do miseczki i zalewamy ją ciepła wodą tak, aby przykryła całą kaszę. Gdy woda nieci wsiąknie, zagniatamy. Masa ma być plastyczna. Jest już gotowa do zabawy ( niestety zostawiona sama sobie szybko wysycha).

PUCHNĄCA FARBA

Składniki: filiżanka mąki pszennej, 3 łyżeczki sody lub proszku do pieczenia, 1 łyżeczka soli, woda. Wymieszać wszystkie składniki dodając tyle wody, aby uzyskać konsystencję przypominającą lejące ciasto naleśnikowe. Można podzielić farbę na kilka części i do każdej z nich dodać inny kolor barwnika spożywczego. Teraz można namalować na kartce obrazek pamiętając o nakładaniu większej – niż w przypadku zwykłych farb –  jej ilości. Następnie wstawić dzieło do mikrofalówki na 30 sekund i gotowe. Inny przepis i sposób wykonania farb znajdziecie tutaj.

MASA KISIELOWA

Składniki: 1 szklanka mąki pszennej, 7 łyżek śmietany w sprayu, 6 łyżek oleju, 1 opakowanie kisielu w proszku. Wszystkie składniki połączyć, powstanie masa, z której można lepić, ugniatać.

MASA  OWSIANA

Składniki: 2 szklanki płatków owsianych, 1 opakowanie kisielu, ½ szklanki ciepłej wody, kolorowa posypka, wiórki kokosowe. Płatki wsypać do miski i zalać ciepłą wodą, dodać kisiel w proszku. Całość wymieszać.

LNIANY GLUTEK

Składniki: siemię lniane – klika łyżek, 1l wody, barwniki spożywcze lub owoc/warzywo, które zabarwi wodę. Kilka łyżek siemienia lnianego gotujemy w 1 litrze zabarwionej wcześniej wody mieszając od czasu do czasu . Odstawiamy do wystygnięcia, masa zrobi się wtedy „glutowata „. W zależności od tego ile użyjecie siemienia konsystencja będzie bardziej zwarta bądź płynna. Zaletą tej masy jest to, że ziarenka siemienia lnianego dostarczają dodatkowych wrażeń sensorycznych.

…………………………………………………………………………………………………………………………

Gimnastyka w domu? Czemu nie?

Siedzenie w domu nie musi być nudne. Aby rozruszać nasze ciało lub też dać upust nadmiernej energii można na przykład trochę poćwiczyć 😉

Jak przygotować się do ćwiczeń domowych kształtujących nawyk prawidłowej postawy:

  • Należy zadbać o wygodny strój ćwiczebny, na boso,
  • ćwiczenia wykonuje dziecko zdrowe w obecności rodzica,
  • ćwiczyć  3razy w tygodniu, przez min 15minut,
  • nie należy wykonywać ćwiczeń bezpośrednio po posiłku,
  • rodzice (opiekunowie) starają się korygować postawę dziecka podczas ćwiczeń(słownie)oraz zapewniają bezpieczeństwo.

A tu znajdziecie Państwo kilka przykładów ćwiczeń możliwych do wykonania w domu. Pamiętajcie #zostanwdomu

Integracja Sensoryczna

Integracja sensoryczna skupia się na pracy w obszarze wszystkich zmysłów. Bazą są jednak 3 obszary:

– propriocepcja

– dotyk

– układ przedsionkowy.

Przez kolejne tygodnie postaramy się dostarczać Państwu inspiracji i pomysłów jak w czterech ścianach z użyciem przedmiotów codziennego użytku stymulować dziecko sensorycznie.

Dzisiaj przykłady ćwiczeń wyciszających, stymulujących przede wszystkim zmysł dotyku i propriocepcję:

– mocniejsze wycieranie dziecka różnymi preferowanymi przez niego fakturami (np. ręcznikiem frotte, futerkiem itp.),

– masaż oliwką po kąpieli zdecydowanym dociskowym ruchem,

– zabawa w „naleśnik” czyli zawijanie dziecka (głowa musi wystawać) w kocyk, oklepywanie, dociskanie (przyprawianie i smarowanie naleśnika),

– wałkowanie/rolowanie piłką czy gumowym wałkiem z wypustkami, butelkami po wodzie mineralnej z wodą o różnej temperaturze wody lub dla dzieci potrzebujących mocniejszych stymulacji wałkiem do ciasta,

– zabawa w tragarza/kuriera – przenoszenie cięższych przedmiotów z jednego do drugiego miejsca np. 1,5l butelek z wodą, pudełek z klockami itp.

– zabawa w spychacz – przesuwanie po podłodze cięższych pudeł z zabawkami, turlanie położonego na podłodze rodzica na drugi koniec pokoju,

– wciąganie przez dziecko pojemnika z zabawkami poprzez przyciąganie liny ruchem naprzemiennym rąk – wcześniej przywiązujemy sznurek/linę do uchwytu w pojemniku,

– uściski niedźwiedziej mamy/taty – docisk, mocne przytulanie dziecka,

– jestem mumią – zabawy z bandażem elastycznym,

– rolada – toczenie się dziecka po kocu z jednoczesnym zawijaniem i następnie toczenie z jednoczesnym odwijaniem,

– bitwa na poduszki.

A tutaj przykłady realizacji ćwiczeń wyciszających układ nerwowy dziecka https://www.fundacjaokno.pl/galeria/techniki_wyciszajace.html

Miłej zabawy!!!

TERAPIA PEDAGOGICZNA

Dzisiaj propozycja ćwiczeń lewopółkulowych

Zajęcia prowadzone metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata

Propozycja na dziś to zabawa rozwijająca zmysł węchu. Życzę udanej zabawy :).

METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE

Witajcie : )

Proponuję dziś Dzieciom i Państwu parę zabaw – ćwiczeń wg Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dzieci, które uczęszczają na moje zajęcia doskonale je znają i wystarczy powiedzieć hasło a Dzieci wiedza co mają zrobić. Ci, którzy jeszcze nie wiedzą a chcieliby się dowiedzieć i z nami pobawić serdecznie zapraszam 🙂

TERAPIA RĘKI

Dziś poćwiczymy nasz rączki. Zapraszam do zabawy.

Nasze rączki możemy ćwiczyć codziennie wykorzystując do tego to co macie w domu m.in.– klamerki (wieszamy ubrania na sznurki), makarony, sznurki (wiązanie, przeplatanie np. przez makaronowe rurki) a także plastelinę, ciastolinę, piasek kinetyczny, różne masy sensoryczne, które możemy ugniatać, wałkować, forować kulki i inne kształty  – oczywiście wszystko to robimy tylko naszymi rękoma.

LOGORYTMIKA

Ćwiczenia logorytmiczne polegają na połączeniu rytmiki z terapią logopedyczną. Stosuje się je, aby wpłynąć na słuch, ośrodek ruchu i sferę słuchowo-ruchową u dzieci. Zabawy logorytmiczne wykorzystywane są podczas zajęć w szkole i przedszkolu, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować je w domu. Wykorzystujemy tu ćwiczenia muzyczno – ruchowe. Najważniejsze, aby pamiętać o rytmie podczas zabawy :).

Zapraszam do zabawy!